• Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three

Nieuwsflits

Er zijn weer nieuwe club van 50 leden bekend. Nu jij nog? 

Team Sallandracing is 17e geworden tijdens 501 van Assen

Afgelopen zaterdag 4 juli was de dag waarop een zinderende 501km van Assen werd verreden. Door team Sallandracing ben ik enige tijd geleden gevraagd als 3e rijder omdat de eigenlijke 3e rijder vanwege gebrek aan financiën niet mee kon rijden. Het team zocht een goede regenrijder omdat Marcel en Roel beide geen echte fan van nat asfalt zijn. Het regende zaterdag echter niet. Sterker, de omstandigheden waren tropisch. Bij temperaturen van ruim boven de dertig graden en een baantemperatuur van ruim boven de vijftig graden was het vooraf al duidelijk dat het een ware slijtageslag zou worden voor mens en machine, en dat werd het. De organisatie had vooraf aangekondigd dat een coureur niet langer dan dertig minuten aan een stuk mocht rijden alvorens te wisselen, dit uit veiligheid voor de coureur. Voor ons betekende dit een kleine aanpassing van ons vooraf bedachte schema.

Team 

Klik op de foto voor meer foto's. 

In de ochtend stonden 3 kwalificatiesessies gepland, waarbij het onze bedoeling was om allemaal te rijden om op snelheid te komen, en een snelle kwalificatietijd te laten zetten door Marcel, de snelste van ons drieën. Zoals wel vaker moesten we onze plannen bijstellen doordat in de eerste kwalificatie al in de 2e ronde een lang oliespoor werd gelegd door een collega rijder. De rode vlag en het verwijderen van de olie duurde lang, waardoor een deel van de kwalificatietijd kwam te vervallen. Met allemaal iets minder rijden vond ons plan alsnog doorgang. Het lukte Marcel om een tijd van 1:48.0 neer te zetten, waarmee we ons op de 29e plek van de 56 teams kwalificeerden. Precies in het midden, helemaal niet slecht, in dit ontzettende sterke veld.

Vooraf was besloten dat ik de start voor mijn rekening mocht nemen. Het zou mijn eerste Le Mans start worden en ik had er echt zin in. Helaas verprutste ik de start vanwege een gigantische blunder. Met schaamrood op de kaken typ ik hier mijn blunder .... Ik vergat de bandenspanning van mijn verse achterband juist te zetten. Daar kwam ik achter tijdens de opwarmronde. Al in de 3e bocht voelde ik de motor glijden. Razendsnel doordacht ik mijn opties. Eerste stint rijden met te hoge bandenspanning. 1 seconde over nagedacht. Nee, te gevaarlijk. De pits inrijden, bandenspanning verlagen en starten uit de pits. Mogelijk, maar betekent zeker starten als laatste. Motor in de startopstelling zetten en iemand razendsnel een bandenspanningsmeter laten halen en de spanning verlagen en hopen dat dat lukt voordat de vlag omlaag gaat. Mogelijk, niet gevaarlijk, want iedereen staat diagonaal. Opties afgewogen, als een dolle naar de startgrid gereden en helper Rob laten rennen voor een bandenspanningsmeter. Het was bijna gelukt. Bijna. De ventieldop zat er weer op toen alle rijders 10 seconden weg waren.... Ik startte dus als allerlaatste, zelf de rijders uit de pitsstraat waren me voor. Toch de foute keuze dus.

Ik wist dat ik 14 ronden moest rijden in deze stint en ik nam me voor om zoveel mogelijk van mijn blunder goed te maken. Na de 1e ronde lag ik alweer 50e en ronde na ronde haalde ik mensen in. De sessie verliep heerlijk, geweldig veel mensen ingehaald, in dat verkeer 4 rondes gezet die precies op mijn PR zaten qua tijd. Toen ik het pitbord kreeg te zien dat ik binnen mocht komen, was ik daar overigens wel heel erg blij mee in de zinderende hitte. Op het moment van de pitsstop had ik ons teruggebracht naar de 25e positie in het veld van 56 teams. Best een mooie stint, met een waardeloos begin. 

Terwijl ik ervoor zorgde dat ik weer afkoelde reed Marcel de tweede stint. Hij reed zeer goede tijden en bracht ons in zijn stint terug naar de 20e plek. Dat had nog iets hoger kunnen zijn misschien, maar Marcel brak zijn sessie af na 12 rondes omdat de zool van laars af was gevallen. Ja, echt, dat lees je goed. Daardoor moest Roel zich snel klaar maken, misschien wel iets te snel. In zijn eerste ronde verloor Roel het vizier van zijn helm, waardoor hij direct weer terug de pits in kwam en er in alle ontstane consternatie een reservehelm gezocht moest worden die nog in de auto bleek te liggen. Daar verloren we jammer genoeg zo'n 3 minuten mee en vielen terug tot plek 35 in het veld. Na deze tegenslagen verliep de rest van de rondes gelukkig voor alle 3 rijders vlekkeloos.

De hitte zorgde voor veel valpartijen, motoren die het niet meer deden en coureurs die het niet meer deden. Persoonlijk gebruikte ik de vele rijtijd deze dag om mijn lichaamshouding op de racer bij te schaven en met tips van Marcel probeerde ik mijn zwakste punten op Assen te verbeteren. De grote hoeveelheid snelle coureurs zorgde ervoor dat er genoeg praktijkvoorbeelden te zien waren voor mij om bij te leren. Daar kon ik nog wel eens plezier van krijgen later. Deze race was er ook echt één waarbij constant rijden voorwaarde was. Dat lukte ons gelukkig prima. Snelle pitsstops, constante rondetijden en geen pech zorgden ervoor dat we op het vallen van de finishvlag op een prachtige 17e plaats stonden! Iets waar ik vooraf echt voor had getekend. Geweldig!

Hier is de volledige uitslag te zien.  Hier zijn de foto's van die dag. Een verslag op Racesport.nl van deze wedstrijd is hier te lezen.

De 501 van Assen is een prachtig evenement kan ik nu uit ervaring zeggen. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar volgend jaar!